FANDOM

Osoby nadmiernie skoncentrowane na przeszłości wszystko co nowe oglądają z perspektywy tego, co było. Nie potrafią zachowywać się spontanicznie, zawsze próbują w nowych sytuacjach zachowywać się tak, jak zachowywali się wcześniej w podobnych okolicznościach. Takie osoby nie chcą zmian w swoim życiu. Nie lubią nowinek technologicznych, ani nowych idei, nie chcą poznawać nowych ludzi, bo w psychologicznym sensie wciąż tkwią w przeszłości.

Zazwyczaj cierpią z powodu tego, co wydarzyło się wcześniej i nie podjęli decyzji o akceptacji. W ich życiu nie wystąpił żaden wyzwalacz, który nie zmienił ich myślenia, bądź byli zbyt skoncentrowani na tym co było, że wyzwalacz stracił na sile.

Prawdopodobnie, częściej zdarza się, że skoncentrowanie na przeszłości wynika z tęsknoty za tym co było, a nie z bólu minionych wydarzeń.

Kilka przykładów:

  • dziewczyna, która wciąż(w ciąży) myśli o swoim byłym
  • chłopak powtarzający klasę, tęskniący za poprzednią
  • ludzie żyjący w PRLu

Orientację czasową można zmienić, ale wymaga to pracy. Przede wszystkim trzeba dokonać akceptacji aktualnego, teraźniejszego stanu rzeczy, odpuścić temu, co było. Nie trzeba zapominać i wypierać z pamięci całej przeszłości. Rzecz polega na zdrowym podejściu do tego co minęło. Tak, aby móc z uśmiechem wspomnieć "było dobrze, ale teraz jest inaczej".