FANDOM

.Jest to wypowiedź niezgodna z stanem faktycznym. Kłamca przekazuje informacje niezgodne z jego wiedzą o stanie rzeczywistym, z intencją, by zostały one wzięte za prawdziwe. Kłamstwem mogą być także wypowiedzi zgodne z rzeczywistym stanem rzeczy, o ile autor przekazu nie ma świadomości tego faktu.

Ludzie kłamią, by osiągnąć określoną korzyść – materialną, społeczną lub polityczną, aby osiągnąć zamierzony cel (np. przedstawiciel handlowy celowo posługuje się kłamstwem, wiedząc o usterce towaru, gdyż zależy mu na jego sprzedaży), aby podnieść swoją wartość w oczach innych z powodu zaniżonego poczucia własnej wartości, aby uchronić kogoś od cierpienia (np. rodzice nie mówią dziecku o ciężkiej chorobie, aby uchronić je od większego cierpienia). Jednak zasadniczym motywem jest interes osoby, która dopuszcza się kłamstwa.

PrzykładEdytuj

Minimalizacja stratEdytuj

Aby zminimalizować straty kłamiąc, uratować tyłek własny i nie tylko, wyjść z twarzą, i honorem należy postępować wg. następującej instrukcji:

W momencie gdy ktoś przyłapie cię (czyli twoja mistrzowska intryga nie powiodła się, i powinieneś więcej ćwiczyć na plebsie), próby wyciągnięcia od ciebie prawdy neguj na jeden z 3 sposobów:

  1. zlej klienta - nie udzielaj odpowiedzi na pytanie, wyjdź, zamilcz, patrz się tępo w rozmówcę, gdy rozmawiasz tekstowo
  2. udaj że nie wiesz o czym mówi - graj idiotę, sprawiaj wrażenie że nie wiesz o co chodzi, nic nie rozumiesz
  3. zaprzeczaj - choć najłatwiej jest zaprzeczyć, trudno jest się uwiarygodnić, najlepiej wejść na sumienie, podać jakieś sensowne argumenty, lub po prostu się obrazić "mnie podejrzewasz? no wiesz co nie spodziewałbym się tego"

Pamiętaj by w żadnym wypadku nie ulegać presji! Każda próba sprawienia abyś się przyznał, od wchodzenia na sumienie po zapewnienia braku konsekwencji zemści się na tobie prędzej czy później. Choć wydaje się to dobrym wyjściem, oczyszczenie sumienia nie jest warte późniejszego braku zaufania, wypominania, a także przyszłych usprawiedliwionych kłamstw wobec ciebie.