FANDOM

Określenie na doświadczenie, które jest niezbędne do zwiększenia umiejętności (skilla) postaci. Jest ono zdobywane przez wykonywanie różnych akcji i zadań powiązanych z skillem który postać chce zwiększyć. Experience jest rzeczą niepoliczalną, i nie można określić ilości doświadczenia, a także nie może istnieć jego ujemna wartość. Można stwierdzić lub oszacować możliwy wzrost doświadczenia przed, w trakcie lub po aktywności, która wiązała się z aktywnym wykorzystywaniem danej umiejętności. Mówimy wtedy o zdobyciu doświadczenia, które może przekładać się na zwiększenie skilla danej umiejętności.

ŹródłoEdytuj

Pochodzenie tego określenia to odniesienie do popularnych systemów gier planszowych i komputerowych, w szczególności gatunku RPG, gdzie postać sterowana przez gracza zdobywa Expa, poprzez wykonywanie różnych czynności, czytaniu książek, słuchaniu nauczycieli (mentorów), lub korzystania z danej umiejętności. Po zdobyciu odpowiedniej ilości doświadczenia postać awansuje na wyższy poziom doświadczenia, i może wydać punkty narozwój umiejętności (skilla).