FANDOM

Oznacza pogodzenie się z faktem. Jest głównym kluczem do wszystkiego. Bez akceptacji ludzie popadają w depresję, a nieraz i popełniają samobójstwo. Przykładem jest śmierć lub odejście(co dla tych ludzi jest równoważne) ich ukochanych, drugich połówek, a czasem piesków i kotków.

Są ludzie, rzeczy, sytuacje, na świecie, które trzeba po prostu zaakceptować. Takimi jakimi są. Nie mamy na nie wpływu. Kolejne analizy nie prowadzą do rozwoju świadomości, ale do wpędzania się w depresję i myślenie zorientowane na przeszłość które uniemożliwia pójście do przodu i sprawia, że wciąż się tkwi w martwym punkcie.

PrzykładEdytuj

Przykładem może być miłość do toksycznej kobiety, które nie jest w stanie poradzić sobie z rozstaniem ze swoim high school boyem przez przeszło pół roku. Jakakolwiek relacja na poziomie damsko-męskim z taką osobą zawsze zakończy się źle i uczyni z takiej osoby ofiarę. Nawet gdyby weszli w związek, kobieta będzie wciąż myśleć o poprzednim, a ofiara będzie jedynie zapełniaczem miejsca po tamtym. A przecież nikt nie chce być sam, więc ofiara się na to nieświadomie godzi, a kobieta uzyskuje profity, nie dając nic w zamian. Nie może przecież dać siebie, poczucia bezpieczeństwa, że jest i będzie. Jest teraz, gdy czerpie profity. Kiedy ich już nie będzie potrzebować, może jej po prostu nie być, a przecież niczego nie obiecywała (wysysanie profitów). Zawsze istnieje niebezpieczeństwo, że wróci do byłego. Jest to typowy przykład sytuacji bez wyjścia. Czegokolwiek się nie uczyni, nie zmieni to sytuacji. I tu pojawia się kluczowa akceptacja. Osoba inteligentna może sobie poradzić z tym problemem, akceptując to, że nic się nie da zrobić i tak już po prostu jest.

Kiedy akceptacja nie jest dobrym rozwiązaniemEdytuj

Gdy dziewczyna żyjąca w patologicznej rodzinie zaczyna akceptować ten stan rzeczy, dzieje się rzecz niebezpieczna, dla niej i otoczenia. Jest toksyczna, a akceptacja zabija siłę i chęć do działania. I praktycznie nie robi niczego w kierunku zmiany swojej sytuacji.

Nadmiar nie-akceptacji również jest niebezpieczny, ze względu na bardzo silną chęć zmiany, która może nie nadejść zbyt prędko. [Tu Grzesiu jebnij wykresik] Nadmiar zaangażowania szybko wygasa i zamienia się w podwojoną frustrację, która zawyża toksyczność i nierzadko doprowadza do podejmowania irracjonalnych decyzji, jak ucieczka z kraju z nieznajomym obcokrajowcem.

Ważny jest odpowiedni, umiarkowany poziom nie-akceptacji, który pobudza i motywuje do działania, bez destrukcyjnego działania w czasie długoterminowym.

Klucz akceptacjiEdytuj

Problem z akceptacją przejawia się bólem psychicznym, wiecznym analizowaniem i wracaniem do tematu, rozkładając go na czynniki pierwsze, zaczynając wciąż od początku. Dziewczyna z pierwszego przykładu jest również przykładem dla braku akceptacji wobec rozstania z chłopakiem.

Stan ten będzie się utrzymywać, tak długo jak ofiara sytuacji bez wyjścia jej nie zaakceptuje.

Inteligencja stosowania metody akceptacji jest nazywana inteligencją emocjonalną. Wchodzi również w skład świadomości.