FANDOM

Inna nazwa - zaszufladkowanie - jest przypisaniem komuś prawdziwej bądź nie cechy, wstawieniem człowieka w pewne ramy najczęście na podstawie pierwszego wrażenia. Z zaszufladkowaniem niezwykle trudno walczyć, w codziennych relacjach z otoczeniem jesteśmy skazani na egzystowanie w niszy, do której nas zakwalifikowano. Ludzie z natury lubią dzielić się na określone grupy, i nadawać im cechy - tak rodzą się stereotypy. Jest to w pewnym sensie ułatwienie - nie mamy czasu poznać każdego z osobna, i wrzucenie kogoś do worka z jasno określonymi cechami, wraz z wiarą że każda jednostka je posiada jest dużym ułatwieniem.

Nadanie łatki ma swój początek w momencie kiedy poznajemy kogoś, próbujemy przyrównać go do kogoś, kogo znamy. Zaszufladkować ich, przypiąć im łatkę - mądry/głupi, interesujący/nudziarz, przyjemniaczek/gbur, zadbany/flejtuch. Zwykle okazuje się że nie należy oceniać książki po okładce, lecz osoby zaszufladkowane nie mając wielkiego wyboru zwykle próbują podporządkować się tej wizualizacji na ich temat, by sprostać wizji swojej osoby.

Generalnie jedyną metodą na pozbycie się łatki jest zmiana kręgu znajomych. Można też próbować dać się poznać jako ktoś inny, co zwykle jest czasochłonne. Należy zwrócić tu uwagę, że łatki utrzymują się tak długo jak długo do nich pasujemy. Często też gdy przez jakiś czas nie mamy kontaktu z daną osobą, ponowne spotkanie to swoisty restart, i szansa na nowy start, z czystym kontem.